Dziesiejesze szkolenie dotyczy kwestii gender w kontekście globalnym, a więc bardzo szerokim, oraz kwestii rozwojowych z uwzględnieniem kwestii kobiet.
Według danych ONZ na każdej płaszczyźnie rozwojowej kobiety mają gorszą pozycję niż mężczyźni. Częściej są ubogie, mają gorszy dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej. Co roku wydawany jest na ten temat raport.
Od stycznia 2011 roku działa także nowa agenda UN Women - jej celem jest przyśpieszenie tempa prac dotyczących spraw kobiet i dziewcząt na całym świecie. UN Women promuje równoprawny udział kobiet w takich aspektach życia jak zrównoważony rozwój, pokój i bezpieczeństwo, prawa człowieka czy sprawowanie władzy. Jest koordynatorem i głównym źródłem działań ONZ uwzględniających kwestie związane z kulturową tożsamością płci (gender issues). UN Women oferuje wsparcie merytoryczne dla poszczególnych krajów oraz prowadzi monitoringi.
Kwestie równości płci to problem horyzontalny przenikając wszystkie obszary rozwojowe.Więc oczywiście w innych agendach ONZ na różne sposoby kwestia kobiet jest także poruszana w takim wymiarze, w jakim dana agenda działa. 8 milenijnych celów rozwoju, każdy na swój sposób wpływa na sytuację kobiet. Co ważne dokument ten podpisało 189 krajów, co pokazuje, jak ważny jest to temat.
Przykładem projektu rozwojowego uwzględniającego szczególnie kwestie płci, był projekt z powodzeniem zrealizowany w Boliwii. Tam dostęp do edukacji dzieci, zwłaszcza tych mieszkających wysoko w górach i należących do mniejszości etnicznych był bardzo utrudniony. Problem z punktu widzenia płci w wiekszości dotyczył dziewcząt. Dzięki stworzeniu latających szkół, dojeżdżających do wiosek, znacznie podniósł się poziom edukacji.
Kwestie rozwojowe w Polsce nie są szeroko znane. Jadąc tutaj, byłam ciekawa dyskusji ale też pełna nadziei, że będzie to atrakcyjne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz